Circle K vil investere milliardbeløb

El og flydende el kommer til at blive fremtidens brændstof til vejtransport, vurderer Circle K, der har planer om store investeringer

Transportsektoren står foran en krævende og omkostningstung omstilling til grøn energi, og ingen ved, præcist hvordan den kommer til at udspille sig. For at ruste sig vil tankstationskæden Circle K investere et milliardbeløb i at udrulle et netværk af elladestandere, i at være med til at teste forskellige teknologier i partnerskaber og i at købe flydende grønne brændstoffer.

“Der er ingen tvivl om, at vi står foran en super spændende fase, hvor kundernes behov også vil ændre sig. Vi er nødt til – og har også et ansvar for – at være med til at finde nogle af de nye løsninger. I takt med det vil vores kunder ændre adfærd, og det skal vi være i stand til at tilpasse os,” siger Mette Uglebjerg, adm. direktør hos Circle K i Danmark, der har et mål om, at brændstoffer fra tankstationerne skal udlede 30 pct. mindre CO2 i 2030, og at selskabet skal være klimaneutralt senest i 2045.

Mens næsten al tankning hos kæden i dag foregår med fossile brændsler, står det til at ændre sig de næste mange år:

“Vi tror på, at 60 pct. af tankningen i 2050 bliver med el, og at 40 pct. bliver med flydende el, som skabes via power-to-x. For person- og varevogne bliver det overvejende el, mens den tunge transport i overvejende grad bliver flydende el,” siger hun og fortæller, at selskabet ikke kender alle løsningerne endnu:

I sådan en transformationsproces er der ingen, der har en krystalkugleMETTE UGLEBJERG, ADM. DIREKTØR, CIRCLE K DANMARK

“Det tror jeg ikke, at der er nogen, der gør. I sådan en transformationsproces er der ingen, der har en krystalkugle, men vi er villige til at støtte op om og deltage i nogle af de løsninger,” siger hun og henviser til, at Circle K bl.a. har forpligtet sig til at købe en mindre mængde af det flydende grønne brændstof e-metanol, og lignende aftaler kan følge.

1300 lynladestandere

Selskabet vil også opføre i alt 1300 lynladestandere frem mod 2030 på sine mere end 225 danske tankstationer, og der er også planer om at begynde en udrulning af ladestandere til arbejdspladser og privatpersoner senere i år.

“Alene på el kommer vi til at investere over 1 mia. kr. i lynladestandere. Derudover kommer der store investeringer i digitale løsninger, som gør det nemt for kunderne at have en elbil. Derudover har vi en risiko på et trecifret millionbeløb alene på det batch ptx-brændstof, vi allerede har købt. Så det er massive investeringer,” siger hun og fortæller, at det omvendt ikke ligger i virksomhedens dna at investere i produktion:

“Det betyder også, at vi ikke har midler investeret i olieproduktion, og derfor står vi frit til at søge forskellige former for løsninger,” siger hun.

En af de store udfordringer er, at den præcise udvikling nærmest er umulig at forudse, og at løsningerne for særligt den tunge transport langtfra er lagt fast, fortæller Mette Uglebjerg, der opfordrer til ikke at lægge sig for hurtigt fast på de konkrete teknologier og påpeger, at man også er nødt til at tage nogle chancer.

Det skete bl.a., da Circle K i Danmark i november 2020 indgik en aftale om at aftage 50 mio. liter e-metanol over fem år fra European Energys kommende ptx-anlæg i Aalborg. Uden at vide, hvad det skulle bruges til.

Det er klart, at det ikke er risikofrit, når man er med til at skubbe nogle grænserMETTE UGLEBJERG, ADM. DIREKTØR, CIRCLE K DANMARK

“På det tidspunkt vurderede vi, at det i værste tilfælde kunne koste os et trecifret millionbeløb, men vi tror ikke på, at det går så galt. Men det er klart, at det ikke er risikofrit, når man er med til at skubbe nogle grænser,” siger direktøren, der efterspørger klare rammevilkår for sektorens omstilling.

En del af e-metanolen skal bruges som brændstof til Europas første lastbil, der kan køre på netop det flydende grønne brændstof, og som Circle K introducerede mandag i denne uge. Derudover kan det f.eks. bruges i demonstrationsprojekter, kan potentielt blandes i almindelig benzin, bruges som brændstof til biler, der kører med brændselsceller eller på kort sigt i produktionen af biodiesel, vurderer Mette Uglebjerg.

Læs mere om historien her
Tilbage til nyhedsbrevet her

Forsat rigtig god læsning

Med venlig hilsen
business-view.dk
Har I spørgsmål eller ønsker kontakt – så klik her

Scroll til toppen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vælg dit økonomisystem herunder

Hvordan fungerer Elektronisk Fakturahåndtering med dit økonomisystem?

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.