2020 er især blevet året, hvor klima og bæredygtighed har ligget højest på debat hylden. Det er ikke kun vigtigt for privat personer og myndigheder, men også for virksomhederne. For facts er, at hvis der ikke bliver gjort noget snart, er det snart for sent at gøre noget overhovedet. Derfor er bæredygtighed også blevet et hot emne når forbrugeren skal ud og vælge produkter og virksomheder de gerne vil købe fra. Faktum er at 95% af den danske befolkning er villige til at ændre adfærd for at blive mere bæredygtige – og denne process starter med de valg de tager, når de bruger deres penge. Det er derfor vigtigt at det er alle afdelinger af virksomheden, som skal blive mere bæredygtige, for at det har virkning for forbrugeren.
Vi vil derfor med dette korte blogindlæg, forsøge at illustrere hvordan Elektronisk Fakturahåndtering kan hjælpe din regnskabsafdeling og dermed din virksomhed, med at blive mere bæredygtig.
Hvordan passer bæredygtighed ind i regnskabsafdelingen?
FN lavet det de kalder for FN’s 17 verdensmål. Disse mål omfatter både at man i verden skal have ligestilling, afskaffe fattigdom og stoppe sult blandt verdens befolkning. Men der hvor der bliver interessant for dig som økonomiansvarlig, er mål nummer 12, som hedder ansvarligt forbrug og produktion.
Kort set handler målet om at man gerne vil opmuntre virksomheder til at arbejde bæredygtigt og få dem til at reducere deres affald inden 2030.
Det er her regnskabsafdelingen kommer ind i billedet. Hver gang afdelingen modtager en faktura skal den som oftest printes ud, faktureres i økonomisystemet, og derefter arkiveres. Der bruges derfor enorme mængder af papir. Derudover, når der er gået 5 regnskabsår, og det er på tide at tømme arkivet for gamle fakturaer, bliver mange tusinde stykker papir smidt ud – og nogengange ikke i den rigtige skraldespand.
Et eksempel kunne være at Jensens virksomhed har 500 fakturaer om måneden, og derfor 6.000 fakturaer om året. Det vil altså sige Jensens virksomhed smider over 6.000 stykker papir ud om året – når de rydder op i arkivet. Og her er selvfølgelig ikke medregnet alle de fakturaer som er udskrevet med fejl på osv.
Alt dette gør at regnskabsafdelingen ikke udnytter det bæredygtige potentiale som den har.
Hvordan er elektronisk fakturahåndtering bæredygtigt?
Med elektronisk fakturahåndtering foregår alt arbejde med fakturaen online. Det betyder altså at de over 6.000 fakturaer om året kun vil være online – og ikke i papirform. Herved sparer regnskabsafdelingen og dermed også virksomheden på dens papirforbrug. På den måde lever virksomheden op til dele af FN verdensmålene – og det er noget der går direkte ind hos forbrugeren.
Og som en af vores kunder så pænt skriver;
“Før havde vi 12 mapper til bilag, hvilket nu er begrænset til 4 – og vi fortsætter med at beskære” – Rejsby Europæiske Efterskole.
Men foruden det bæredygtige aspekt af elektronisk fakturahåndtering, sparer man også en hel del tid ved at have det hele elektronisk.
Læs mere om løsningen med dit økonomi system lige her: