Overtager robotterne mit job som bogholder?

Robotterne kommer! Sådan har det lydt de sidste 30 år. Robotterne har gjort, at der er sket en kæmpe udvikling i effektiviseringen i verden, og mange jobs er også blevet en del nemmere, efter at robotterne har sat deres aftryk på verden. 

Men hvordan hænger robotter sammen med dit bogholderi, og overtager de så også dit job som bogholder? Først og fremmest NEJ – bare rolig. Vi vil igennem dette korte blogindlæg kaste lys på nogle af de tanker en bogholder kan have, når der bliver snakket om at regnskabsafdelingen skal gøres 100% elektronisk. 

Hvis de ikke overtager mit job, hvorfor skal vi så have dem?

Ligesom at kassemedarbejderens arbejde er blevet 100 gange nemmere ved at få integreret et automatisk kasseapparat, hvor man bare skal scanne nogle streger – i stedet for at indtaste hver enkelt pris, bliver en integration af elektronisk fakturahåndtering også en hjælpende hånd til bogholderen. Det er vigtigt at se på elektronisk fakturahåndtering som en hjælpende hånd, i stedet for som en overtagelse af jobs. 

Elektronisk fakturahåndtering har til opgave at hjælpe dig som bogholder i at arbejde smartere og mere effektivt. Så i stedet for at alle fakturaer og bilag skal indtastes med FIK-koder, scannes og rundt til godkendelse manuelt, gøres arbejdet nemmere med den elektroniske løsning. 

Hvad skal jeg så lave i stedet for den manuelle bilagshåndtering?

Det er vigtigt at understrege at bilagshåndteringen, selvom den både bliver gjort automatisk og elektronisk, stadig skal håndhæves. Dog er dette minimalt i forhold til de opgaver der ligger i den manuelle fakturahåndtering.

De opgaver der nu vil tilfalde dig som bogholder er de mere spændende opgaver, som man som bogholder er blevet uddannet i. Derfor slipper man som bogholder for alle de mindre spændende opgaver, som at indtaste bunker af fakturaer i kassekladde. 

Alt det ekstra man også får ved at skifte fra manuel til elektronisk fakturahåndtering

Det er ikke kun i forhold til arbejdsopgaver og tid at man arbejder smartere med elektronisk fakturahåndtering. Ved at frigive mere tid i bogholderiet, stiger medarbejdertilfredsheden også. Dette betyder at der bliver et bedre miljø i regnskabsafdelingen, da der generes mere tid og overskud fra bogholderens side af. 

Så derfor, nej, robotterne overtager ikke dit job som bogholder. Robotterne gør dit job som bogholder nemmere og gør at du som person får mere arbejdsglæde, samt flere fagligt udfordrende opgaver. Det er derfor kun et winwin for dig som bogholder, at få integreret en elektronisk fakturahåndterings løsning.

Del på facebook
Facebook
Del på linkedin
LinkedIn
Scroll til toppen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vælg dit økonomisystem herunder

Hvordan fungerer Elektronisk Fakturahåndtering med dit økonomisystem?

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.