Øg konkurrenceevnen med et strategisk, digitalt afsæt i virksomhedens processer

Det vigtigste for en virksomhed, er at være i vækst og have fremgang. Dette er uundgåeligt, hvis virksomheden skal kunne konkurrere mod sine konkurrenter på markedet. Men for at holde sin vækst og fremgang, må virksomheden hele tiden optimere og øge sine processer digitalt i virksomheden. Derfor må man ofte transformere sig selv, for når vinden blæser, bygger nogle læhegn og andre vindmøller. 

Gå digitalt og automatisk til værks

Hvis man som regnskabsafdeling begynder sin digitale transformation, opnår man ikke kun en mere effektiv afdeling, men også et bedre overblik og får mere styr på sine interne arbejdsgange. Dette gælder også uden for regnskabsafdelingen, og giver derfor også afkast på hele virksomheden. 

En digitalisering af sin regnskabsafdeling betyder at manuelle arbejdsopgaver bliver til digitale. En af de ting i regnskabsafdelingen som både kan digitaliseres og automatiseres er fakturaflowet. Ved at optimere og effektivisere denne process, frigives både flere penge, mere tid til medarbejderen og mindskelse af de menneskelige fejl i bogholderiet. 

Mere end bare et skifte i systemer

Ved en digital transformation i regnskabsafdelingen, ses det ofte at det ikke kun direkte er programmer som optimere afdelingen, men hele processen om at få dette integreret. Igennem processen om at få systemet integreret, bliver der set på både arbejdsgange og interne processer, og disse bliver ofte fornyet efter den digitale transformation. Ofte er dette ‘hurtige løsninger’ som er blevet lavet i regnskabsafdelingen og endt som at være måden at tingene gøres på. 

Det ses ofte at disse ‘hurtige løsninger’ er udokumenteret, og nogen gange etableret af medarbejdere som ikke længere er i virksomheden. Disse er ikke blevet ændret, da de er blevet gjort til rutiner. Derfor, igennem et skift fra manuelle til elektroniske processer i regnskabsafdelingen bliver der ryddet ud i disse ‘hurtige løsninger’. Dette kan godt ses som en kæmpe omvæltning, men typisk vil det yde stor gavn. 

Det kan derudover tilføjes at de små ‘hurtige løsninger’ ikke kendes af de ny integrerede programmer, og derfor vil disse løsninger automatisk blive fjernet, for at opnå et endnu mere effektivt resultat. 

Arbejdslysten hos medarbejderne stiger

Mange medarbejdere vil ofte tro at disse elektroniske optimeringer vil overtage deres stilling, men i de fleste tilfælde får medarbejderne i stedet mere fagligt bestemte opgaver. 

Medarbejdertilfredsheden på jobbet vil typisk stige, når man har transformeret sig digitalt. Det er jo de enkelte medarbejders arbejdsrutiner der optimeres, og derfor vil disse optimeringer også hjælpe dem med at få et større overskud og overblik. 

Hvis man ser på elektronisk fakturahåndtering, vil (ofte) kedelige og traditionelle opgaver som indtastning af FIK-koder og godkendelsesflow blive gjort automatisk. Dette giver derfor bogholderen mere tid til at lave opgaver som bringer deres faglighed mere i spil, og gør det derfor mere tilfredsstillende at gå på arbejde. 

Derfor, igennem disse digitale transformationer i virksomheden, vil de enkeltes faglighed blive sat mere i spil, og medarbejderne vil slippe for de mindre tilfredsstillende arbejdsopgaver. Dette kan også, på længere sigt, blive en tiltrækningskraft når der skal ansættes nye medarbejdere i virksomheden. Det er nemmere at oplære nye medarbejdere, når de ‘hurtige løsninger’ fra arbejdsprocesserne er væk. 

Ekstra fordele ved automatisering og digitalisering

Som indlægget blev indledt med, handler optimeringen også om at øge konkurrenceevnen i ens virksomhed. Dette er en langsigtet effekt, men stadig en som vil kunne mærkes. Medarbejdertilfredsheden på jobbet vil også typisk stige, når man har transformeret sig digitalt. Men hvorfor er det så vigtigt at digitalisere sig internt? Fordi, alle de nye spillere på markedet er født digitale, og er derfor allerede et skridt foran jer. Derfor, for at øge konkurrenceevnen i virksomheden, er det vigtigt at man gennemgår en digital transformation. 

Scroll til toppen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vælg dit økonomisystem herunder

Hvordan fungerer Elektronisk Fakturahåndtering med dit økonomisystem?

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.